@article{oai:hsuh.repo.nii.ac.jp:02000268, author = {新岡, 丈治 and 近藤, 朋子}, issue = {49}, journal = {北海道医療大学人間基礎科学論集, Journal of Health Sciences University of Hokkaido - Liberal Arts and Sciences -}, month = {Nov}, note = {近年の薬学部では,入学する学生の学力の多様化が問題視されている大学が増えている.本学においてもこの問題は重要視されており,より多くの学生を長期的な視点で一定のレベルに到達させるための教育の工夫が必要とされている.本学薬学部でも,その一環として,学生に早い段階から学習の方向性を明確に示し,必要な知識とスキルを身に付けさせるために,初年次から国家試験を意識した教育が推奨されている.そこで,著者らが担当する初年次生物学教育科目においても,国家試験を意識した教育を行う目的で,実際に出題された薬剤師国家試験(第81回から第107回)の生物範囲について文書解析を行った.その結果,国家試験の各回に使用されている専門用語の種類や単語数,頻出単語などのデータが得られた.これらの情報を,著者らが担当している生物学と基礎生理学に導入するために,各科目で教科書として指定しているテキストの索引と薬剤師国家試験に使用されている全ての専門用語との比較を行い,重複している単語を講義における必修単語として設定した.また,必修単語のリストをもとに授業計画を設定する目的で,テキストの目次項目に即して関連する必修単語を割り振り,項目毎にそれらの単語を使用したコンセプトマップを作成した.コンセプトマップには,複雑な情報を視覚的に整理し共有することができ,整理した情報の相互チェックがしやすいなどの特性がある.各講義の担当教員が各々に作成したコンセプトマップを相互に確認し,重複する内容をどちらか一方の科目で講義するのか,あるいは互いの講義であえて繰り返し講義するのかなどの科目間での連携をはかった.本稿では最終的に,北海道医療大学薬学部の初年次教育に設定されている生物学と基礎生理学について,薬剤師国家試験の出題実績に基づいたデータを元に,コンセプトマップというツールを利用しつつ,科目間の連携を行い,令和6 年度からの新カリキュラムに対応した授業計画を作成した., In recent years, an increasing number of universities have been faced with the problem of diversifying the academic skills of students entering the School of Pharmacy. This problem is also considered to be important in our university, and it is necessary to develop an education that will enable more students to reach a certain level in the long term. In this context, the Faculty of Pharmacy of our University recommends an education that is aware of the national examinations from the first year. This recommendation will make students aware of the way to learn from an early stage and equip them with the necessary knowledge and skills. To provide the education with the awareness of the national examination in the first-year biology courses, the authors conducted a document analysis of the biology sections of the national pharmacy examinations (81st to 107th). This analysis yielded data on the technical terms used in each session of the national examination, the number of words used, and the most frequently appearing words. To integrate this information into the authors' lectures on biology and basic physiology, the indexes of the texts used in each lecture were compared with all the technical terms used in the national pharmacist examinations. The overlapping words were set as essential words to be covered in the lecture. Furthermore, to develop lesson plans based on the list of keywords, the relevant keywords have been allocated according to the headings of the table of contents of the text, and a concept map has been developed for each heading with the help of those keywords. The concept map is characterized by the ability to visually organize and share complex information, and to easily collate the organized information. Teachers in charge of each course reviewed the concept maps they had created with each other and coordinated their lesson plans across courses, such as whether overlapping content should be taught in one course or repeated in each course. Finally, in this paper, lesson plans corresponding to the revised curriculum for 2024 for biology and basic physiology in the first-year education process at the Faculty of Pharmaceutical Sciences of Health Sciences University of Hokkaido were developed based on analysis data from the national pharmacist examinations and while collaboration between subjects with using the concept map.}, pages = {A11--A24}, title = {国家試験の出題実績に基づいた,薬学部における初年次生物学教育の授業計画設計}, year = {2023} }