WEKO3
アイテム
社会福祉士養成課程における臨床参加型実習経験に対する学生の認識 ―A大学における2014-2022年度相談援助実習後学生調査から―
https://hsuh.repo.nii.ac.jp/records/2000251
https://hsuh.repo.nii.ac.jp/records/20002512555329f-c4e6-4ae4-861e-44ff78932310
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-12-26 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 社会福祉士養成課程における臨床参加型実習経験に対する学生の認識 ―A大学における2014-2022年度相談援助実習後学生調査から― | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | Students’ perceptions of clinical participatory practicum experience in social worker training course: A Survey of Students after the 2014 - 2022 counseling assistance field practicum at University A | |||||||||
言語 | en | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
著者 |
巻, 康弘
× 巻, 康弘
|
|||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 相談援助実習 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 臨床参加型実習 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 実践力 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 社会福祉士養成課程 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 実習前評価 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | social work field practicum | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Participation-type clinical practicum experiences | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Competency | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | the social worker training course | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Pre-training evaluation | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | 本研究では、相談援助実習終了後の学生調査をもとに、社会福祉士養成課程における臨床参加型実習経験に対する学生の認識を明らかにし、社会福祉士養成課程における実習教育における検討課題を得ることを目的とした。 クライエントや関係者と直接・間接的に関わる臨床参加型実習体験は、日本社会福祉養成校協会北海道ブロック/北海道ブロック社会福祉実習研究協議会(以下、北海道ブロック)「相談援助実習評価表」の技術・技能に関する評価項目に対応する体験とし、2014-2022年度に相談援助実習を終えた、A大学の学生459名を対象に学生調査を実施した。 本研究における調査結果によると、社会福祉士課程における実習では、ほとんどの学生が臨床参加型実習体験を経験し、最も多い項目は、他職種連携だった。直接関わる実施と試行的なロールプレイ経験をあわせた能動的体験(実施・試行)は、体験項目は限定的だが76.3%の学生が経験しており、最も多い項目は、面接63.4%であり、コロナ禍期間(2020-2022年度)の経験は、それ以前を上回っていた。 さらに、能動的体験(実施・試行)を、ほとんどの学生が必要な実習体験と認識し、経験者のほとんどが、自らの実習成果との関係で肯定的に捉えていた。実施経験を得た学生の自由記述からは、【OSCE経験を踏まえた実施】体験が、【実習指導者に守られた環境】と【実習生の役割発揮】の上で、【同行・同席を経た実施】として行われ、【思考の深まり】や【スキル向上を意識】する経験となっていた。 以上を踏まえ、今後の社会福祉士養成課程における実習教育に向けた検討課題として、実習関係者での実習教育目標の共有、社会福祉士養成校による事前評価方法の標準化、能動的体験の実習プログラム化と共有、実習評価の引継ぎシステムと実習スーパービジョンのあり方を指摘した。 |
|||||||||
言語 | ja | |||||||||
抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | The purpose of this study was to clarify students’ perceptions of the experience of clinicalparticipatory practicum experience for social workers based on a survey of students after the completion of counseling assistance field practicum, and to obtain issues to be considered in the training education for social worker training programs. Clinical participatory practicum experience, involving direct and indirect contact with clients and other related persons, is considered to be experiences corresponding to the evaluation items on techniques and skills in the “Counseling Assistance Field Practicum Evaluation Form” of the Japan Social Welfare Training School Association Hokkaido Block/Hokkaido Block Social Welfare Training Research Council (hereinafter referred to as Hokkaido Block). A student survey was conducted on 459 students from University A who completed their counseling assistance training in the 2014-2022 academic year. According to the results of this study, most students in the social work program engaged in clinical participatory practicum experience, with the most common item being collaboration with other professionals. Active experience (implementation/trial), combining direct engagement with trial roleplay in which direct involvement is assumed, were experienced by 76.3% of the students, although the number of experience items was limited, and the most common item was interviewing, 63.4%. Furthermore, it was found that the percentage of active experiences of interviews was higher during the coronavirus pandemic period (2020-2022) than before. Most students recognized active experience (implementation/trial) in field practice as a necessary experience, and most of those who experienced it viewed it positively in relation to their training results. Furthermore, from the free descriptions of the students, it was found that the experience of 【implementation based on OSCE experience】 was 【an environment protected by the training instructor】 and 【the role of the trainee】, and【accompanying and it was an experience in which participants】【were able to deepen their thinking】 and【 become conscious of improving their skills】. Based on the above, the author pointed out the issues to be considered for future field practicum program for social work education sharing of practical training goals among those involved in practical training, standardization of pre-evaluation methods by social worker training schools, creation and sharing of practical training programs for active experiences, evaluation handover system, practical evaluation handover system and practical training supervision. |
|||||||||
言語 | en | |||||||||
書誌情報 |
ja : 北海道医療大学看護福祉学部紀要 en : Health Sciences University of Hokkaido Journal of nursing and social services 号 30, p. 1-11, 発行日 2023-12-20 |
|||||||||
ISSN | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 13404709 | |||||||||
出版タイプ | ||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |