WEKO3
アイテム
オリジナルYouTube動画を活用した教育効果に関する調査研究 ―医療・福祉領域で学ぶ学生アンケートの結果から―
https://hsuh.repo.nii.ac.jp/records/2000455
https://hsuh.repo.nii.ac.jp/records/200045545d131ff-a1a7-4837-ab71-fa9a138184d8
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2025-01-20 | |||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||
タイトル | オリジナルYouTube動画を活用した教育効果に関する調査研究 ―医療・福祉領域で学ぶ学生アンケートの結果から― | |||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||
タイトル | Survey Research on Educational Effectiveness Using Original YouTube Videos ―Results of a Survey of Students Studying in the Medical and Welfare Fields | |||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
言語 | ||||||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||||||
著者 |
鈴木, 和
× 鈴木, 和
× 和泉, 亮
× 野崎, 裕之
|
|||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | 専門職養成 | |||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | 動画教材 | |||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | 教育効果 | |||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | YouTube | |||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | 学生の関心 | |||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | Professional training | |||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | video teaching materials | |||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | educational effect | |||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | YouTube | |||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | student interest | |||||||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||||||
アクセス権 | ||||||||||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||||||||||
抄録 | ||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||||||
内容記述 | 2020年以降の新型コロナウイルス感染症の広がりによる社会の変化は、現場実習や現場見学等が中止されるなどソーシャルワーカー養成課程における学生の学習機会に大きな影響を与えた。そのような状況を危惧した筆者らは、フクシのみらいデザイン研究所の和泉が中心となり、教材制作を目的として全国各地のソーシャルワーク実践者を取材した動画を制作しYouTubeにアップする活動を始めた。 主にソーシャルワーカー養成課程における授業の振り返りにおいて、動画を視聴した学生から「今まで知らなかった働き方やフィールドを知ることができた」「自身のキャリアを考える際に役立ちそう」といった意見があったことから、制作したオリジナルYouTube動画に関する受講生の意見を、今後のよりよい動画教材作成および教育機会の提供につなげたいと考え、受講生に対してGoogle Formsを用いた無記名のアンケート調査を実施した。 協力が得られた3 つの養成校から計104件の回答があった。社会福祉士取得を目指している学生が72.1%、精神保健福祉士取得を目指している学生が46.2%、他(複数回答可)であった。 アンケートの結果から動画教材を用いることは、学習や就職へのイメージを持つことに良い影響があると考えた。一方で、動画教材を授業内でどのように用いるか、領域や構成なども検討が必要であることがわかった。今後の有効な活用方法も含めて引き続き調査を進めていきたい。 |
|||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||
抄録 | ||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||||||
内容記述 | Changes in society due to the spread of the new coronavirus after 2020 have had a major impact on learning opportunities for students in social work training programs, such as the cancellation of field training and field trips. Concerned about such a situation, the authors, led by Izumi of the Fukushino Mirai Design Institute, began to produce videos of social work practitioners from all over Japan and upload them to YouTube for the purpose of producing teaching materials. In reviewing classes, mainly in the social worker training course, students who viewed the videos commented,“ I was able to learn about work styles and fields I had not known before,” and“ This will be useful when thinking about my own career.” Therefore, we conducted a questionnaire survey of the students using Google Forms, without their names entered, with the hope that the students’ opinions about the original YouTube videos would lead to the creation of better video teaching materials and educational opportunities in the future. We received a total of 104 responses from three training schools that cooperated with us. 72.1% of the students were aiming to become social workers, 46.2% were aiming to become mental health workers, and others (multiple responses were possible). When asked “What did you find useful in understanding the content (multiple responses allowed)?” 72.1% responded “Atmosphere of the workplace/field,” followed by 57.7% for “How social workers work,” and 51.9% for “Social worker’s point of view. When asked if the videos were useful for their understanding of the class, about 90% of the respondents answered“ very useful” or“ fairly useful,” and when asked if the videos were helpful for their career choices and job hunting activities, about 70% answered“ very useful” or“ fairly useful. The use of video materials was considered to have a positive impact on the students’ ability to visualize what it would be like to study and find a job. On the other hand, there were also comments such as,“ I think I will grow if I use the contents of the videos in classes and discussions,” and “The videos were useful in that they raised many questions, but did not solve them,” suggesting the need to consider how to use the video materials in the classroom, including the domain and structure. Since there have been few reports of ongoing efforts to produce such video materials, we would like to continue our investigation, including effective ways to utilize them in the future. |
|||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
bibliographic_information |
ja : 北海道医療大学看護福祉学部紀要 en : Health Sciences University of Hokkaido Journal of nursing and social services 号 31, p. 21-29, 発行日 2024-12-20 |
|||||||||||||||||
item_10002_source_id_9 | ||||||||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||||||||
収録物識別子 | 13404709 | |||||||||||||||||
出版タイプ | ||||||||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |