ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

  • RootNode

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 北海道医療大学人間基礎科学論集39-50号(2013-2024)
  2. 50号(2024/11/30)

薬学部初年次生物教育における復習課題の効果の検討

https://hsuh.repo.nii.ac.jp/records/2000464
https://hsuh.repo.nii.ac.jp/records/2000464
d15171d0-bd8f-4e57-b7dd-b9c3e80b3c96
名前 / ファイル ライセンス アクション
jhsuh-las_50_2.pdf 薬学部初年次生物教育における復習課題の効果の検討 (1.4 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2025-03-04
タイトル
タイトル 薬学部初年次生物教育における復習課題の効果の検討
言語 ja
タイトル
タイトル Effects of Repeated Exercises of First-year Biology Education in the Faculty of Pharmacy
言語 en
言語
言語 jpn
著者 近藤, 朋子

× 近藤, 朋子

ja 近藤, 朋子

en KONDO, Tomoko

Search repository
新岡, 丈治

× 新岡, 丈治

ja 新岡, 丈治

en NIIOKA, Takeharu

Search repository
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Google form
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 復習
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 反復学習
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 生物学
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 基礎生理学
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 薬学
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 医療系学部の高等教育において,初年次の基礎学力の習得は,重要な課題である.本学においても近年多様な学力の学生が入学するため,国家試験を意識した教育を早い段階から行うことにより,基礎学力を定着させ,スムーズに専門的な知識を定着させることが可能となるような教育の必要性が増している.我々は薬学部初年次学生の基礎学力向上と学習習慣の定着を目的として,薬学部生物系科目(生物学,基礎生理学,基礎生物学演習)においてGoogle formを用いた復習課題を実施し,入学時,定期試験の成績との関連を検討した.入学時のプレイスメントテストの成績と復習課題の提出率には相関は見られなかった.課題提出の定期試験への効果を検討するため,プレイスメントテストの成績とそれぞれの科目の定期試験の点数を用いて関連を調べたところ,それぞれの科目で相関がみられ,復習課題の提出がその後の定期試験の成績とつながることが示唆された.また,アンケート調査の結果,高校での履修がなかったなど学習の必要性を認識しており,そのため講義での課題に取り組むという回答が多かった.本結果により,講義で復習課題を課すことが,初年次学生の学習習慣と基礎学力をつけるために有用であることが示唆された.
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 Acquisition of basic academic skills in the first year is an important issue in the higher education of medical faculties. In recent years, students with diverse academic abilities have been entering the university, so there is an increasing need for education that enables students to establish basic academic skills and smoothly acquire specialized knowledge by providing education from the early stages with an awareness of the national examinations. To improve the foundational skills and study habits of first-year pharmacy students, we implemented review assignments using Google Forms in biological science subjects. There was no significant difference between the placement test and the submission rate of review assignments. To examine the effect of assignment submission on regular exams, we investigated the correlation between placement test scores and exam scores in each subject. A correlation was observed in biological science subjects, suggesting that the submission of review assignments positively may affect subsequent exam performance. Furthermore, an questionnaire survey revealed that many students recognized the necessity of studying, for example, they had not taken any courses in high school, and therefore, they worked on the assignments in the lectures. The findings suggest that assigning review tasks in lectures may be useful for first-year students to develop study habits and basic academic skills.
言語 en
bibliographic_information ja : 北海道医療大学人間基礎科学論集
en : Journal of Health Sciences University of Hokkaido - Liberal Arts and Sciences -

号 50, p. A1-A10, 発行日 2024-11-30
item_10002_source_id_9
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 13463020
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-03-04 01:32:03.190709
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

近藤, 朋子, 新岡, 丈治, 2024, 薬学部初年次生物教育における復習課題の効果の検討: A1–A10 p.

Loading...

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3