Item type |
紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) |
公開日 |
2025-06-26 |
タイトル |
|
|
タイトル |
ソーシャルワーク実習への社会福祉士OSCE位置づけの効果と課題~実習指導者へのインタビュー調査を通じて~ |
|
言語 |
ja |
その他のタイトル |
|
|
その他のタイトル |
Effectiveness and Challenges incorporating Certified Social Worker OSCE in Social Work Practicum: Through Interviews with Practicum Supervisors |
|
言語 |
en |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
著者 |
巻, 康弘
大友, 芳恵
米田, 龍大
近藤, 尚也
片山, 寛信
|
キーワード |
|
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
OSCE |
キーワード |
|
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
ソーシャルワーク実習 |
キーワード |
|
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
実習指導者 |
キーワード |
|
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
社会福祉士 |
キーワード |
|
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
実践共同体 |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
OSCE |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Social Work Practicum |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Supervisor |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Certified Social Worker |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Community of Practice |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
アクセス権 |
|
|
アクセス権 |
open access |
|
アクセス権URI |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Abstract |
|
内容記述 |
本研究では,ソーシャルワーク実習への社会福祉士OSCE位置づけの効果と課題を明らかにすることを目的に,実習指導者10名にインタビュー調査を行った.結果として,ソーシャルワーク実習に社会福祉士OSCEを位置づける効果である【実習システムにOSCEがあることの有用性】が示された.さらに実習指導者は,OSCE結果を【実習生をイメージする材料集め】に活用し,実習生と【実習スーパービジョン関係のスタート】をさせ,【用意した実習プログラムをもとに実習体験を描き出発進行】していた.実習中にも【実習スーパービジョンに活かすOSCE】を評価軸としても活用していた.さらに,実習生の【OSCE経験が作用する実習中の実践行動】や【OSCEシステムが産み出す学生の修練と評価】を認識していることが明らかとなった.課題は【実習指導者が実習生に期待する技能】と【OSCEと実習のギャップを埋める鍵】で,OSCEと結果の活用方法の検討が必要であると考えられた. |
|
言語 |
ja |
抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Abstract |
|
内容記述 |
This study aimed to clarify the effects and challenges incorporating the Certified Social Worker OSCE into social work practicum by conducting interviews with 10 practicum supervisors. The results showed the effectiveness incorporating the Certified Social Worker OSCE in social work practice [the usefulness of having the OSCE in the practice system]. In addition, the practicum supervisors utilized the OSCE results as[materials for forming an image of the students], which served as the basis for starting the practicum supervision relationship, and [drew the practice experience based on the practice program they had prepared and made it start and progress]. During the practice, the OSCE incorporated as [OSCE to be used for practice supervision] and was also used as an evaluation axis. Furthermore, it became clear that the students were aware of their [practical behavior during the practicum influenced by the OSCE experience] and [the training and evaluation of the students produced by the OSCE system]. In terms of problems, [skills expected by the practicum supervisors from the students] and [keys to bridging the gap between the OSCE and the practicum], it was thought necessary to consider how OSCE results could be effectively used. |
|
言語 |
en |
bibliographic_information |
ja : 北海道医療大学看護福祉学部学会誌
en : Journal of School of Nursing and Social Services, Health Sciences University of Hokkaido
巻 21,
号 1,
p. 21-31,
発行日 2025-03-31
|
item_10002_source_id_9 |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
13498967 |
出版タイプ |
|
|
出版タイプ |
VoR |
|
出版タイプResource |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |