WEKO3
アイテム
第一次間主観性の発達過程における個人差の研究
https://hsuh.repo.nii.ac.jp/records/6884
https://hsuh.repo.nii.ac.jp/records/6884491cc667-f7f5-4df4-bb85-d994e4f03e91
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文(ELS) / Departmental Bulletin Paper(ELS)(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2007-01-01 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 第一次間主観性の発達過程における個人差の研究 | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Individual differences in an emerging process of primary intersubjectivity | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 第一次間主観性 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 母子相互作用 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 個人差 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ビデオ育児日記法 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | primary intersubjectivity | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | mother-infant interaction | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | individual difference | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | the video-diary method | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ページ属性 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | P(論文) | |||||
言語 | ja | |||||
記事種別(日) | ||||||
ja | ||||||
原著 | ||||||
記事種別(英) | ||||||
en | ||||||
Original Article | ||||||
著者名(日) |
関根, 惠
× 関根, 惠× 中野, 茂× 近藤, 清美× 草薙, 恵美子× 山路, めぐみ |
|||||
著者名(英) |
SEKINE, Megumi
× SEKINE, Megumi× NAKANO, Shigeru× KONDOU, Kiyomi× KUSANAGI, Emiko× YAMAJI, Megumi |
|||||
著者所属(日) | ||||||
ja | ||||||
北海道医療大学大学院心理科学研究科博士課程 | ||||||
著者所属(日) | ||||||
ja | ||||||
北海道医療大学心理科学部 | ||||||
著者所属(日) | ||||||
ja | ||||||
北海道医療大学心理科学部 | ||||||
著者所属(日) | ||||||
ja | ||||||
國學院短期大学幼児教育科 | ||||||
著者所属(日) | ||||||
ja | ||||||
北海道医療大学心理科学部 | ||||||
抄録(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | Innate infant intersubjectivity (IS) has been observed to emerge clearly around the second month after birth. The first IS is called Primary Intersubjectivity (PIS) which is defined by synchronized body movement and proto-conversation between the infant and his/her parent. Although researchers have agreed the fact that IS is an important faculty for infants to consolidate relationship with their affectionate parents, we do not know its emerging process and individual differences in the process yet. In this study, 50 new mothers were asked to make a video-diary by recording their natural interactions with the baby at two, four, eight and thirteen week of infant age. To explore the PI emerging process and its individual differences, three-minute video-clips which included the scenes the infant was attentive to the mother more than 5s or showed active responses to her were extracted from each of video-diaries and infant's PI behaviors were encoded. Results showed that although most infants evidenced PI behaviors until eight week of age, interestingly IP behaviors were not discernible in about 20% of infants even thirteenth week. Therefore, since three month of age, infants may develop through either the pathway of active intersubjective one or rather unsociable one. | |||||
言語 | en | |||||
雑誌書誌ID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA12163325 | |||||
書誌情報 |
ja : 北海道医療大学心理科学部研究紀要 巻 3, p. 67-71, 発行日 2007 |
|||||
出版タイプ | ||||||
出版タイプ | VoR |