ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

  • RootNode

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 北海道医療大学看護福祉学部紀要 11号-31号(2004-2024)
  2. 31号(2024/12/20)

対話を素材とした作品制作のプロセスにおける学生の変化と教育的効果 ―「CHABUDAIプロジェクト」に参加した学生のレポート分析―

https://hsuh.repo.nii.ac.jp/records/2000456
https://hsuh.repo.nii.ac.jp/records/2000456
541bfa64-da66-4e4d-a16a-894e78936375
名前 / ファイル ライセンス アクション
hsuh-jnss_31_6.pdf 対話を素材とした作品制作のプロセスにおける学生の変化と教育的効果 ―「CHABUDAIプロジェクト」に参加した学生のレポート分析― (1.1 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2025-01-20
タイトル
タイトル 対話を素材とした作品制作のプロセスにおける学生の変化と教育的効果 ―「CHABUDAIプロジェクト」に参加した学生のレポート分析―
言語 ja
タイトル
タイトル Changes and Educational Effects of Students in the Process of Creating Works of Art Using Dialogue as a Material ―Analysis of reports of students who participated in the CHABUDAI Project
言語 en
言語
言語 jpn
著者 鈴木, 和

× 鈴木, 和

ja 鈴木, 和

en SUZUKI, Wataru

Search repository
宮江, 真矢

× 宮江, 真矢

ja 宮江, 真矢

en MIYAE, Shinya

Search repository
野崎, 裕之

× 野崎, 裕之

ja 野崎, 裕之

en NOZAKI, Hiroyuki

Search repository
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 対話
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 芸術
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 作品制作
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 教育的効果
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 自己成長
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Dialogue
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 art
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 work creation
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 educational effects
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 self-growth
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 CHABUDAIプロジェクトは、精神科病院にアーティストが滞在し、患者やスタッフとのさまざまな交流のなかから制作や作品の構想を考えるプロジェクト「フィフス・シーズン」から着想を得た。「アーティストが見るものや触れるものからインスピレーションを受け、自身を見つめ直し、制作に取り組む過程」をアレンジし、精神障害を「生きづらさ」や「これまでの苦労」として捉え、語ってもらうことと芸術表現教育を組み合わせられないかと考え「CHABUDAIプロジェクト」を立ち上げた。
本論文では、2020年9 月の開始から2021年10月に開催したグループ展までの活動に参加した23名の課題レポートから学生の変化と教育的効果について考察をおこなった。
その結果、全体的に学び・経験・プロジェクトについて肯定的な意見が多かった。特にコロナ禍において、「人とのつながりを実感できた」という意見も多く、オンラインを用いたCHABUDAIプロジェクトの特徴も活かすことができたと考える。
学びと作品制作という二つの側面を持つ相互作用を重視したCHABUDAIプロジェクトでは、決して正解を定めず、対話を通じて、個々人の考えや価値観を尊重しつつ、学びの課程を大切にしてきたことが学生の感想からもわかる。対話的な学習経験においては、学び自体が参加者の相互作用によって即興的に作り出されていく。この過程における一人では思いつかなかった様々な気づきや学びを学生たちは体験できたのではないだろうか。
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 The CHABUDAI project was inspired by the “Fifth Season,” a project in which artists stay in psychiatric hospitals and think about the concept of production and artwork through various interactions with patients and staff. The CHABUDAI Project was launched in the hope of combining education in artistic expression with a discussion of mental disorders as“ difficulties in life” and“ past hardships” by arranging “the process in which artists are inspired by what they see and touch, reflect on themselves, and work on their creations. The project was launched in the hope of combining the education of artistic expression with the process of creating art.
In this paper, we examine the changes in the students and the educational effects of the project based on the reports of 23 students who participated in the activities from the start of the project in September 2020 to the group exhibition held in October 2021.
The results showed that, overall, the students were positive about their learning, experiences, and projects. In particular, many students commented that they were able to“ feel the connection with other people” during the Corona Disaster, and we believe that we were able to take advantage of the features of the CHABUDAI project using online technology.
In the CHABUDAI Project, which emphasizes interaction between the two aspects of learning and artwork production, it is clear from the students’ comments that the project has never set correct answers, but has valued the learning process through dialogue, respecting each individual’s ideas and values. In an interactive learning experience, the learning itself is improvised by the interaction of the participants. In this process, students may have experienced a variety of insights and learning that they could not have imagined on their own.
言語 en
bibliographic_information ja : 北海道医療大学看護福祉学部紀要
en : Health Sciences University of Hokkaido Journal of nursing and social services

号 31, p. 31-40, 発行日 2024-12-20
item_10002_source_id_9
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 13404709
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-01-17 06:34:48.594135
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3