WEKO3
アイテム
認知症高齢者の自発性を引き出す集団音楽療法における介入スキル
https://hsuh.repo.nii.ac.jp/records/6979
https://hsuh.repo.nii.ac.jp/records/697904389098-0d45-4a2b-8848-07fd4d1e7c6c
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文(ELS) / Departmental Bulletin Paper(ELS)(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2008-03-31 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 認知症高齢者の自発性を引き出す集団音楽療法における介入スキル | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Intervention Skills for Group Music Therapy : Eliciting Spontaneity from the Elderly with Dementia | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 認知症高齢者 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 音楽療法 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | スキル | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 自発性 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | the elderly with dementia | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | music therapy | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | skills | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | spontaneity | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ページ属性 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | P(論文) | |||||
言語 | ja | |||||
記事種別(日) | ||||||
ja | ||||||
原著 | ||||||
著者名(日) |
萩野, 悦子
× 萩野, 悦子× 山田, 律子× 常田, いづみ× 井出, 訓 |
|||||
著者名(英) |
HAGINO, Etsuko
× HAGINO, Etsuko× YAMADA, Ritsuko× TSUNETA, Izumi× IDE, Satoshi |
|||||
著者所属(日) | ||||||
ja | ||||||
北海道医療大学看護福祉学部看護学科 | ||||||
著者所属(日) | ||||||
ja | ||||||
北海道医療大学看護福祉学部看護学科 | ||||||
著者所属(日) | ||||||
ja | ||||||
札幌国際大学 | ||||||
著者所属(日) | ||||||
ja | ||||||
北海道医療大学看護福祉学部看護学科 | ||||||
著者所属(英) | ||||||
en | ||||||
School of Nursing and Social Services, Health Sciences University of Hokkaido | ||||||
著者所属(英) | ||||||
en | ||||||
School of Nursing and Social Services, Health Sciences University of Hokkaido | ||||||
著者所属(英) | ||||||
en | ||||||
Sapporo International University | ||||||
著者所属(英) | ||||||
en | ||||||
School of Nursing and Social Services, Health Sciences University of Hokkaido | ||||||
抄録(日) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 本研究の目的は,認知症高齢者の自発性を引き出す集団音楽療法における介入スキルについて明確化することである.認知症高齢者5人に対して8回の集団音楽療法を実施し,セラピストによる介入を帰納的に分析した結果,以下のことが示された.1)セッション中にみられた認知症高齢者の自発性の変化として,「覚醒時間が増加する」「演奏の始まりがスムーズになる」「演奏中のテンポやリズムの乱れを修正していく」「演奏後に満足感を表出する」「場を創造していく」の5つが見出された.2)セラピストが用いていた介入タイプは,「音楽への同調を促す」「注意・関心をひきつける」「巻き込む」「ほめる・支持する」「場の発展・拡張を期待して仕掛ける」の5つに分類された.3)認知症高齢者の自発性を引き出す集団音楽療法における介入スキルには,セラピストが楽曲ごとに(1)演奏に向かうまで,(2)演奏の始まり,(3)演奏中,(4)演奏の終わり,(5)演奏直後の5つの時点において5つの介入タイプを使い分け,参加者が音楽に同調していこうとする自発性を助けること,参加者自身が自分の演奏に満足し自尊心や自信が回復していく体験を積み重ねることで,自ら場を創造していく力を発揮できる機会を仕掛けていくことが見いだされた. | |||||
言語 | ja | |||||
抄録(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | The purpose of this study was to clarify therapeutic intervention skills for eliciting spontaneity of the elderly with dementia in a group of music therapy session. Subjects were five elderly persons with dementia guided by one music therapist. Group music therapy sessions focused on rhythm synchronization were held once a week during 8 weeks. The intervention types for eliciting the spontaneity of the elderly with dementia were extracted by the inductive method form description of spontaneous responses of the elderly and the therapist's intervention. The following results were obtained. 1) The change of spontaneous responses among the elderly with dementia in the group music therapy session included (1) increasing time of awaking, (2) smooth participation to singing songs and playing instruments, (3) correcting the tempo of singing and playing, (4) expressing the gratification of playing music, and (5) creating a scene spontaneously in the session. 2) The intervention that the therapist used included (1) inducing synchronization to the rhythm and melody, (2) attracting to pay attention and interest, (3) involvement, (4) admiration and supporting, and (5) prompt to anticipation of evolvement in the group. 3) It is suggested that a music therapist should have a skill to select appropriate intervention for aiming 5 different timings of intervention when a therapist plays a tune, which is (1) before the execution, (2) at the beginning of the execution, (3) in the middle of the execution, (4) at the end of execution, (5) after the execution. It is also found that a skill to organize the combination of 5 types of interventions while focusing on these 5 points is important for a music therapist working for the elderly with dementia. | |||||
言語 | en | |||||
雑誌書誌ID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA12025864 | |||||
書誌情報 |
ja : 北海道医療大学看護福祉学部学会誌 en : Journal of School of Nursing and Social Services, Health Sciences University of Hokkaido 巻 4, 号 1, p. 17-27, 発行日 2008-03-31 |
|||||
出版タイプ | ||||||
出版タイプ | VoR |