ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

  • RootNode

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 北海道医療大学看護福祉学部学会誌1巻1号-20巻1号(2005-2024)
  2. 4巻1号(2008/03/31)

小児がん患児の教育支援におけるソーシャルワーカーの役割

https://hsuh.repo.nii.ac.jp/records/6983
https://hsuh.repo.nii.ac.jp/records/6983
bacc0bc5-946e-4be4-8920-e046a33fcbcf
名前 / ファイル ライセンス アクション
KJ00008439872.pdf 小児がん患児の教育支援におけるソーシャルワーカーの役割 (743.8 kB)
Item type 紀要論文(ELS) / Departmental Bulletin Paper(ELS)(1)
公開日 2008-03-31
タイトル
タイトル 小児がん患児の教育支援におけるソーシャルワーカーの役割
言語 ja
タイトル
タイトル The role of Social Workers in Educational-Support for Children with Cancer
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 小児がん
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 教育支援
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 ソーシャルワーカーの役割
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 children with cancer
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 educational support
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 role of social workers
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ページ属性
内容記述タイプ Other
内容記述 P(論文)
言語 ja
記事種別(日)
ja
原著
著者名(日) 川勾, 亜紀奈

× 川勾, 亜紀奈

WEKO 21449

ja 川勾, 亜紀奈

Search repository
著者名(英) KAWAWA, Akina

× KAWAWA, Akina

WEKO 21451

en KAWAWA, Akina

Search repository
著者所属(日)
ja
函館大学商学部商学科・福祉ビジネス専攻塾
著者所属(英)
en
School of Commerce, Hakodate University
抄録(日)
内容記述タイプ Other
内容記述 本研究の目的は,小児がん患児(以下,「患児」)とその家族が抱えている教育に関わる問題やニーズ等を明らかにし,患児の教育支援におけるソーシャルワーカー(以下,「SW」)の役割について検討することである.SWや医師,看護師など計11名に対し半構造化面接を行い,データの意味内容からカテゴリ化を行った.その結果,【患児と教育】【院内学級が患児にもたらす心理社会的作用】【院内学級における患児の社会化】【患児の教育に対する関心】【院内学級が抱える問題】【こころのケア】【患児と家族が抱える問題】【小児がん患児を支援する制度の構築】【連携システムの構築】という9つのカテゴリが抽出された.特に強調的だったのは,【連携システムの構築】である.患児の教育支援には多職種による連携が必要であること,連携システムにおけるコーディネーターの存在が必要であることが語られていた.SWは,日常的にさまざまな職種,機関と連携して働いており,その専門知識や技術を活かして,連携システムのコーディネーターとして患児の教育支援を行うことができると考えられる.
言語 ja
抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 Purposes : The purposes of this study are to clarify the educational problem and needs that children with cancer (hereinafter, patients) and their family have, and to consider the role of social workers in educational support for patients. Methods : The participants of this study were 2 social workers, 2 doctors, 5 nurses, and 2 teachers. Data was collected by interview against participants with a semi-structured questionnaire, and was analyzed qualitatively. Results : The following 9 categories were developed : "patients and education", "psychosocial effects of hospital school on patients", "social development of patients in hospital school", "understanding of education of patients", "problem of hospital school", "mental health care", "problem faced of patients and their family", "forging of systems to support patients", and "forging of systems for cooperation". In all categories, the most emphatic category was "forging of systems for cooperation". It has two main problems to be solved. The first is that educational support for patients needs to cooperate with many professionals. The second is that systems for cooperation need to coordinate. Conclusions : Social workers works always in cooperate with different kinds of professionals and facilities. And they have specialized knowledge and skill of social works as personal helping method. Therefore, social workers should play an important role in systems for cooperation, as coordinator.
言語 en
雑誌書誌ID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12025864
書誌情報 ja : 北海道医療大学看護福祉学部学会誌
en : Journal of School of Nursing and Social Services, Health Sciences University of Hokkaido

巻 4, 号 1, p. 59-65, 発行日 2008-03-31
出版タイプ
出版タイプ VoR
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 12:41:48.345706
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

川勾, 亜紀奈, 2008, 小児がん患児の教育支援におけるソーシャルワーカーの役割: 59–65 p.

Loading...

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3